Thursday 9 October 2014

MASALAH KEKEJANGAN OTOT KAKI IBU HAMIL

Kekejangan otot kaki adalah masalah biasa yang sering di alami oleh ibu hamil bermula dari trimester kedua. Ianya tidak di klasifikasikan sebagai penyakit selagi ianya tidak berlaku terlalu kerap. Akan tetapi, apabila kekejangan kaki terlalu kerap terjadi anda di nasihatkan untuk terus merujuk dan berjumpalah dengan doktor.

Kebiasaanya, kekejangan otot kaki berlaku pada waktu malam dan ketika sedang lena tidur. Antara sebab berlakunya kekejangan otot kaki pada ibu hamil adalah kerana kandungan yang semakin membesar akan menyebabkan otot kaki yang penat dan saluran darah terganggu untuk sampai ke kaki. Selain itu, ia juga berlaku disebabkan dehidrasi, kekurangan mineral, magnesium, pottasium, calsium dan sodium serta kurangnya pengaliran darah ke kaki akibat posisi kaki semasa tidur yang tidak baik.



Tips untuk mengurangkan kekejangan otot kaki 

Antara tips yang boleh anda lakukan untuk elakkan dan kurangkan terjadinya kekejangan otot kaki adalah seperti :

1. Minum air yang mencukupi sekurang-kurangnya 1.5Liter sehari untuk elakkan dehidrasi.

2. Elakkan mandi dengan air sejuk pada waktu malam.

3. Rendamkan kaki dengan air panas (air suam) untuk merehatkan otot kaki.

4. Regangkan sendi di kedua-dua belah pergelangan dan jari kaki  ketika sedang berehat menonton TV,  makan malam ataupun duduk berbual. 

5. Kekejangan kaki pada ibu hamil biasanya berlaku di waktu malam, oleh itu, pakailah sarung kaki yang tebal dan pakai minyak panas ( minyak urut) bila perlu.

6. Akhir sekali, ambil supplemen untuk mencukupi keperluan kalsium, magnesium di dalam badan. Seperti Ostematrix Shaklee yang mengandungi Kalsium, Magnesium, Vitamin D yang sangat sesuai untuk ibu hamil.



Keistimewaan ostematrix Shaklee adalah : 

✔️Membantu Mengurangkan Risiko Osteoporosis yang di sebabkan oleh kekurangan kalsium pada tubuh.

✔️Membina tulang dan gigi yang kuat.

✔️Membantu mengekalkan tekanan darah yang normal

✔️Membantu dalam pengecutan otot dan pelancaran saraf

✔️Menolong mengurangkan simptom-simptom senggugut seperti perut kembung, kekejangan, retensi air, mudah eradang dan kemurungan.*




Anda mahu mencuba Ostematrix Shaklee ini boleh sahaja hubungi saya dan saya dengan senang hati mempelawa sekiranya anda mahukan sentuhan personal dari saya berkenaan info produk ataupun Cara Makan Vitamin / Produk-produk Shaklee dengan lebih mendalam, anda boleh menghubungi saya di Facebook (Nieda Nuds) atau call/sms/whatsapp kami 016-8068065 untuk bercakap secara terus dengan saya. 


# Dan Saya adalah sebagai Pengedar Sah Shaklee yang aktif di kawasan Kota Kinabalu, Putatan, Penampang, Lokkawi, Kinarut, Papar, Beaufort  dan seluruh Sabah serta seluruh Malaysia. Untuk sebarang pertanyaan mengenai Shaklee Kota Kinabalu Branch ataupun mahu mengetahui berkenaan vitamin -vitamin terbaik shaklee boleh berhubung dengan saya. Konsultasi dan pertanyaan lanjut boleh menghubungi saya pada bila-bila masa sahaja.


✉ Email : Nieda_0510@yahoo.com
✆ Call/sms/whatsapp : 016-8068065 / 016-8224030
➲ Cod area : Kota Kinabalu, Penampang, Petagas, Putatan, Kinarut, Lokkawi, Papar,Kimanis,Membakut,Bongawan, Beaufort.
➲ Walk in order : J&jay Collection, Lot G75, One Place Mall Putatan,kota kinabalu,sabah.




Best Blogger Tips
  • Share On Facebook
  • Digg This Post
  • Stumble This Post
  • Tweet This Post
  • Save Tis Post To Delicious
  • Float This Post
  • Share On Reddit
  • Bookmark On Technorati
Blog Gadgets

No comments:

Post a Comment

Sila komen di sini untuk sebarang pertanyaan :